onsdag 29 juni 2011

Visioner, program och verklighet i Stockholm

 Det tycks som om gapet mellan vad vi (ofta ansvariga politiker) säger sig vilja göra och vad de i praktiken gör blir allt större.. Inom miljöområdet är detta fenomen ofta förekommande och nu även speciellt inom stadsbyggnaden i Stockholm. Jag har har vid ett flertal tillfällen efterlyst vad säger stadsarkitekten om den stadsbyggnad som pågår i Stockholm (och som rimmar väldigt illa med det förslag till arkitekturprogram som för närvarande är ute på samråd). Överensstämmer exempelvis stadens förslag för nya Slussen med arkitekturprogrammet? Plus en rad andra projekt i Stockholm - där den ledande principen är att den som betalar mest för marken får bygga. Stadens nuvarande stadsbyggnadsideologi går ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt. Frågan är vad pengarna skall användas till men en säker gissning är till motorvägsbyggande exempelvis Förbifart Stockholm (fd Västerleden) som kommer att kosta minst 30 tusen miljoner (30 miljarder). På köpet kan det dessutom resultera i att världsarvet Drottningholm stryks på världsarvslistan beroende på att motorvägen och breddningen av Drottningholmsvägen gör intrång i världsarvet. Men, det anser tydligen de beslutande politkerna (Alliansen) att det är värt - Bilstaden Stockholm  först och främst! 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar