Trafik- och miljöborgarrådet Ulla Hamilton (m) uttrycker med emfas det som vi väntat på skall sägas från förespråkarna av det framlagda förslaget till nytt slussen "nu måste vi sätta ner foten" - slut med debatt, nu får det helt enkelt vara nog! Att det har kommit fram en rad olika nya kreativa förslag och att debatten pågått i decennier blir ett starkt argument för att genomföra ett undermåligt förslag! Ofta går det till på detta sätt i plan- och beslutsprocessen när det gäller stora projekt (jämför med exempelvis Kungshattsleden/yttre Tvärleden/Västerleden/Förbifart Stockholm).
Trots tre arkitekttävlingar mm så sluts ändå processen för snabbt och de flesta känner sig illa till mods - det är är inte bra men vi kör ändå! Det är mycket vi har att lära från plan- och beslutsprocessen bakom nya Slussen. Många känner sig missnöjda, kollektivtrafikanterna, cyklisterna, fotgängarna, funktionshindrade (världens mest tillgängliga stad?!), estetiskt sinnade planerare och arkitekter, kulturbärarna (vårdandet av kulturarvet och riksintresset),m.fl. Möjligen tycker vissa bilister att det med förslaget blir bättre framkomlighet, "rakare" sträckning (inte en massa snurror) och lättare att ta sig från Östermalm till Ingarö.
Samtidigt diskuteras Arkitektur-Stockholm - ett märkligt dokument var finns målformuleringarna förutom att Stockholm skall vara och bli av världsklass! Debatt på Färgfabriken tisdag den 13 sept kl 14.00 om Arkitektur Stockholm.
Vi kanske ses?
0 kommentarer:
Skicka en kommentar